Miran Hladnik
Povest
Vsebina
I. 1. Opredelitev predmeta
2. Nastanek in razvoj termina
3. Evropske ustreznice povesti
4. Nastanek in razvoj zvrsti
II. 5. Slovenske razlage povesti
6. Razširjenost povesti na Slovenskem
7. Dolžina, snovne in druge značilnosti povesti
III. 8. Razvoj povestnih form na Slovenskem
Bibliografija
Stvarno kazalo
Imensko kazalo
Seznam slik
Zusammenfassung
Povzetek
Povest je v slovenski šolski poetiki daljše, umetniško manj
pomembno delo v prozi s poudarkom na zgodbi. Definicija je
nastala na podlagi reprezentativne večine povestnih besedil v
okviru knjižne zbirke Slovenske večernice popularne katoliške
založbe Mohorjeva družba (1851-). Povesti so se po zbirki
imenovale večernice oziroma po založbi mohorjanke, zaradi
ogromnih naklad (do 90.000) pa se je zanje uveljavil tudi izraz
ljudska (poljudna) povest. Večerniška povest je vzgojna,
ganljiva in svojemu predmetu čustveno zavezana. Prav te tri
lastnosti (nasilna poučnost, sentimentalnost in brezdistančnost)
so ljudsko povest razvrednotile. Negativne sodbe na račun
povesti v razmerju do novele in romana,
so izrekali že v 19. stoletju, vrednostno
najniže pa se je znašla po drugi svetovni vojni, tokrat ne
zaradi estetskih, temveč zaradi konservatizma, s
katerim se je zamerila novi komunistični oblasti. Zli
sloves povesti je vzrok, da danes komaj še kakšen avtor
podnaslovi svojo pripoved s povest, čeprav sledi njeni
oblikovalni tradiciji. Za velik del današnjega povestnega
korpusa velja oznaka mladinske povesti.
Zunaj žanra ljudske povesti je zvrstna oznaka povest tako kot
drugod po Evropi še bolj nedoločna kot novela ali roman. Od
vsega začetka je povest namreč pomenila lahko različne stvari.
Bila je zbirna oznaka za vse vrste pripovedne proze, za kar se
danes uporablja termin pripoved, bila je domači izraz za novelo
ali pa prevod tujega izraza roman, do srede prejšnjega stoletja
pa je pomenila celo govorico in (časopisno) novico za razliko od
bolj literarnega pojma pripovest, ki pa se je počasi izgubil iz
rabe. V nekaterih zvezah je bila tudi sinonim izrazu zgodba.
ali izrazu pravljica. Ker je bila tako
nedoločna, je prišla prav tam, kjer je bil avtor, kritik ali
literarni zgodovinar v zadregi za natančnejši izraz, in tako
dolgo aktualizirala svoj zbirni pomen.
Povesti primerljivi izrazi v evropskih literaturah so
nemška Erzählung, ruska povest', češki romaneto, poljska
opowie\'s\'c, angleška novelette ali long short story. Zgodovinska
tematika ji sicer ni tuja, vendar za definicijo ni tako značilna
kot pri drugih Slovanih. Od srbohrvaške pripovjetke in pripovjesti
jo loči manj trdna zveza s folklornim izročilom. V
literarnozgodovinski zavesti se je slovenska povest utrdila z
literarnimi programi 19. stoletja in z debato sredi tridesetih
let, ki je povesti skušala povrniti izgubljen ugled, v novejšem
času pa zlasti skozi razprave Matjaža Kmecla.
Pogostnost zvrsti v slovenskem pripovednem korpusu od 1830 do
danes je bilo mogoče določiti le glede na izrecni podnaslov
povest. Povest je v
začetku slovenske pripovedne proze absolutno najpogostejši
podnaslov za izvirna in prevedena, za dolga in kratka besedila.
Po 1945 je na njeno mesto v okviru dolge pripovedi stopil izraz
roman, pri kratki prozi pa sta povest po 1890 prehiteli črtica
in slika, v zadnjem času pa še zgodba. Pripovednoprozna
besedila, z njimi tudi povest, so se do 1945 vztrajno daljšala
(povprečna dolžina povesti je bila vedno večja).
Za prvo slovensko povest (to je prvo daljšo izvirno pripoved)
je v literarni zgodovini obveljal Janeza Ciglerja
krištofšmidovski tekst Sreča v nesreči (1836), ki pa še ni imel
ustreznega podnaslova. Pri samostojnih tiskih, izrecno
podnaslovljenih kot povest, gre prvenstvo srednje dolgi
Prešernovi "povesti v verzih" Krst pri Savici (1836).
Kontinuirano je začela izhajati daljša prozna povest od 1858
naprej. Prvi vztrajnejši tvorec je bil Josip
Jurčič, ki je z Jurijem Kozjakom (1864) ustvaril vzorec
zgodovinske, s Sosedovim sinom pa 1868 vzorec kmečke povesti.
Zgodovinsko povest je zanimala skoraj izključno slovenska
zgodovina, najpogosteje turški vpadi na Slovensko v 15.
stoletju.
Najbolj znani avtorji povesti so Fran Saleški Finžgar, Janez
Jalen in France Bevk.
Povest je od konkurenčnih zvrsti romana in novele manj
profilirana po dolžini, saj jo je najti od najkrajših vse do
najdaljših besedil. Če pustimo ob strani najkrajša besedila (do
10.000 besed), katerim se po tradiciji bolj prilegajo druga
imena, je je največ (47 %) v obsegovnem območju 20.000--45.000
besed in 35 % v srednjem območju (10.000--20.000 besed).
Povest je 1. plebejska pripovednoprozna zvrst (Kmecl), njen
recipient je socialno in izobrazbeno nizki bralec, 2. zato je v
povesti veliko privlačne fabulativnosti ter 3. poučnosti v
raznih oblikah. 4. Povest je rada žanrsko določena, njena glavna
žanra sta kmečka in zgodovinska povest, producent pa popularna
založba. 5. Te lastnosti so povzročile enačenje povestnih žanrov
s trivialnimi. 6. Najti jo je v treh različnih dolžinah, namreč
kratko, srednjo, in dolgo povest. Prvi dve se pojavljata v
periodiki ali v zbirki (do navječ 20.000 besed), tretja zahteva
objavo v nadaljevanjih ali samostojno knjigo. 7. Zgradba je pri
dolgih tekstih podobna romanu, pri krajših pa noveli in kratki
zgodbi.
Grafikon 1: Daljša proza v slovenščini 1830--1910
Grafikon 2: Izvirna knjižna pripovedna proza 1945--1989
Grafikon 3: Izvirna kratka proza 1850--1915
Grafikon 4: Povest 1830--1910
Grafikon 5: Izvirna povest po 1945
Grafikon 6: Naraščanje proznih dolžin (na primeru kmečke
povesti)
Grafikon 7: Predvidljivost zvrsti glede na obseg
Grafikon 8: Obseg zvrsti
To delo je licencirano s Creative Commons Priznanje avtorstva-Nekomercialno-Deljenje pod enakimi pogoji 2.5 Slovenija licenco