Š. z. o Abderitih so poznali že stari Grki, v 13. st. so znane pod izrazom fabliaux, v 15. st. kot facetije (šaljive novele), v 19. st. v podlistkih dnevnikov kot humoreske (kratke vedre zgodbe). Na Slovenskem so poleg domačega godčevskega ustnega izročila, ki je sooblikovalo začetke umetne proze pri vajevcih, zlasti pri S. Jenku (Kaznovana tercijalka, Predpustnica, 1858) znane š. z. iz evropske ljudske knjige o Nemškem Pavlihi v slovenski preobleki (1850 in številni ponatisi, flam. izv. Tyl Ulenspiegel, 1430). Serijska junaka š. z. sta bila še Lažnivi Kljukec (kako se mu je na morju, na suhem in v vojski godilo, 1856 in več ponatisov, izv. Lügengeschichten von den Baron von Münchhausen, 1764--92) in turški Pavliha Nasredin hodža (Nasredinove burke, 1900, izv. 1883). Drugi tip š. z. postavlja v središče bebčka (Poldrugi Martin) oz. bebasti kolektiv: Višnjegorce (J. Jurčič, Kozlovska sodba v Višnji Gori, 1867), Marberžane (J. Osojnik), Butalce in Ribničane (F. Milčinski), Lemberžane (N. Kuret), Veržence (M. Golar). Š. z. sta pisala tudi Rado Murnik (Ata Žužamaža, 1900, "vesela novela" Matajev Matija, 1910, Ženini naše Koprnele, 1921) in Janko Mlakar (zgodbe o Trebušniku).
LIT.: N. KURET, K zabavljicam o Lemberžanih (v: Šaljive zgodbe o Lemberžanih, Maribor 1954, 21--29). M. HLADNIK, Dolga humoristična proza za "čas kratenje Slovencom" (v: 18. SSJLK, Lj 1982, 63--81).
To delo je licencirano s Creative Commons Priznanje avtorstva-Nekomercialno-Deljenje pod enakimi pogoji 2.5 Slovenija licenco